krackelibrankelfnatt


Det blev ett par spontana nostalgitrippar på jobbet idag. Först fick jag återuppleva ett ord som man hör var och varannan dag, men inte med denna betydelse. Ordet är sola och det kom så oväntat, men det lät som detta ord har använts av denna person varje dag i 30-års tid. Sola, och inte i den bemärkelsen att ligga på en strand och bli smekt av solens varma och bedårande strålar, utan i bemärkelsen att kasta. Det har jag inte hört sedan jag gick i mellanstadiet, det var ett kärt återhörande som lämnade ett leende på mina läppar.

 

Sen fick jag duck tails på huvudet, eller närmare bestämt figuren som blir en robotanka när han säger ” krackelibrankelfnatt”. Jag kunde inte komma på vad tusan han hette. Jag frågade runt lite, till ingen nytta. Vissa hade ingen aning om vad jag babblade om, men vissa förstod vem jag menade, men mindes inte heller namnet. Förklaringen var ungefär så här. Han räknar supersnabbt, allt från alla hagel i en skottsalva till joakims pengar, på nolltid. Han bor i en husvagn hos sin white trash morsa som har papiljotter i håret och ser på tv hela dagarna.

 

Tillslut kom jag på det själv, gizmokvack. En stor börda släpptes från mina axlar och jag kunde fortsätta tänka på arbete. Men jag var ju givetvis tvungen att berätta att jag hittat på namnet. Då kom vi in på diskussionen om de bästa barnprogrammen.

 

Listan är som följer:

 

3: räddningspatrullen

 

2: luftens hjältar

 

1: duck tails (har aldrig gillat den svenska översättningen, ankliv.)

 

Måste erkänna att jag var väldigt svag för trasdockorna också. Plus att jag tyckte det var lite fult att exploatera lilla joel med bitar ur hans liv. Men nu har vi ju köping gänget. Kanske är samma skapare av serierna?

 

 

 

Men det finns ju ingen logik, hur skulle en anka få i sina stora fötter i den lilla grejen där nere?

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Peter

Jag tror(!) att de visade att Fenton Spadring satt så att säga i den där vita underdelen av GizmoKvack-rustningen. Det är den mest logiska förklaringen med tror jag. Eller ja, det behöver ju faktiskt inte vara så logiskt, det är ju Duck Tales (berättelser, tail är svans :3). Plus att själva dräkten är gjord av någon aluminium/polyester-hybrid på något vänster, vilket "förklarar" hur Fenton kan få igenom huvudet i det lilla hålet för halsen.

2011-02-20 @ 20:37:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0