conta


jag skulle ha jobbat till 23:00 igår, 22:30 glider det in en container. han skyndar att backa till och öppna plomberingen. hej ett par timmars övertid i en kall plåtlåda och hej då min goa varma säng. jag var i princip hemma rent psykiskt, jag låg i sängen och sov redan när jag fick höra att contan hade kommit.

på tal om conta, det var det man levde för när man gick i låg och mellanstadiet i markusskolan. att kasta conta, det var skiten bland alla 10-åringar. man satt av tiden på lektionerna, längtandes till det skulle ringa ut till rast och contakastning. det var en hel vetenskap med de bästa vinklarna att kasta på och skalning av tennisboll.
hade man en bra skalad tennisboll, då var man poppis, eller var man poppis kunde man få någon mindre poppis att skala din tennisboll. det var skönt, för det var jobbigt att skala tennisboll, man satt på knä och gnuggade den mot asfalten tills den var brun och fin. gult var fult och brunt var fint.
jag minns en gång när vi skulle gå in efter rast och jag skulle bara "sola" iväg bollen till dörren. men det blev ett superkast utan dess like. bollen bara flög och flög, man hörde haka på haka som föll ned på marken. fåglarna tystnade och bollen fastnade perfekt mellan väggen och stuprännan vid dörren. när alla återhämtat sig lite var det någon som fick ur sig.

någon - fitte, var det meningen?

fitte - ja, givetvis.

då var man kung, synd att man hade sin storhetstid redan på mellanstadiet. men bättre det än att inte haft någon alls..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0