äntligen mina kära vanner, detta är sista inlägget från resan.


härligt med snabbt gratis wifi på wiens flygplats.


på sista flyget. denna gången helt ensam på en treplatsers sätesrad. att få se wien i uppvaknade och solens rosa skimmer i morgondiset. läste klart on the road. usa blir nästa resa, där skall det bli ett kicksökande utan dess like. kanske kan lura med sig en full bil. eller folk att fylla en bil med. är man två så är det inte som för i världen att den som körde kunde dricka också. är man fem så kan man vara full fyra av fem dagar, inte ultimat men inte långt därifrån. alkisvarning på detta? kickvarning bara.


landar fem över nio i sverige igen. inte dåligt med tanke på att femtontimmarsresan började 23:55. jag var löjligt laddad att se de snöfyllda vidderna. när jag hämtat väskan och väntat in de andra grabbarna, vars plan flög innan mitt, hade kortare mellanlandning och ändå kom till sverige senare än mig.


jag kom fram till bagagebandet som skulle snurra fram resväskan, men det hade inte börjat snurra än. tänkte erlägga en visit på toaletten, men det var en kille som kom precis före. han öppnar dörren och där står en gubbe med röven framme och vänd mot oss. han framför slår igen dörren och vi börjar skratta. hade jag vart gubbe på toan så hade jag inte kommit ut. men det tog bara en minut så var han ute med sitt lätt röda ansikte. kille gick in före och var inne ett kort tag. sen kom jag in och förstod varför han hade gått så snabbt och troligtvis vad gubbe hade hållt på med. jag gick ut och tog ett djupt andetag och in i dimman. hatade mig själv att jag druckit så mycket gösser och att strålen aldrig ville ge vika. tog en pappershanduk och höll för munnen när jag var tvungen att andas.


och fått mina grejer (knarket) och nico sina (hans kostym han sydde upp) så kom jag ut och hade tänkt slänga mig i snön och gjort en snöängel. hade jag gjort det hade jag nog blivit en ängel, eller bara död troligtvis.


härligt att få trycka in ett svenskt simkort i min koreanska telefon, det är nåt bekant med det, nåt avlägset.


köpte en bussbiljett och bussen stod så fint och väntade på mig. har aldrig vart med om en så friktionsfri resa. inget problem med flyg, buss, taxi eller tuktuk. gjorde en fuling och hoppade av vid st eriksplan i stockholm och tog t-banan, böt vid fridhemsplan och kände mig som en smart stockholmare. slapp resa hela vägen till t-centralen. landade i duvbo halv elva. konkade upp resväskan som vägde lagomt för flyget men förmycket för att lyftas fyra våningar upp. och dog på sängen. i sverige igen och det känns väldigt skönt.


sov en stund, sen blev det en härligt vitlökssåsfylld kebabrulle och färd till la habana. käkade en ljuvlig oxfile med guacemole och en heineken. sen drog jag och skulle köpa en t-shirt då alla andra var allt från smutsiga till kärnavfall. skulle bara in på carlings i fem minuter och köpa en vit tisha. kom ut enochenhalvtimme senare när de hade stängt för en kvart sen också, och efter att ha provat ungefär halva butikens kläder, med jeans, kallingar, skjorta och ett par t-shirts. men jag hade mer på kontot än väntat så det är bara att handla.


tillbaka till la habana där jag blev lockad med öl först, sen när jag satt i fällan blev jag matad med grogg på grogg. det var caperinia, mojito, nåt med kanel och jdcola. jdcola är det godaste jag vet.

hela förorten var representerad denna kväll, svinigt mycket gangsters, polisen borde passat på att ha julbord denna kvällen.
jag gick ner på toa för att ta en piss. när jag är färdig slänger jag upp dörren rakt på en snubbe som har rte tatueringar, i ansiktet. jahap, flyget gick bra, men nu blir jag dumpad i en gränd i stockholm. men jag lämnar ett brunt och fint lik iallafall.


vi lämnar la habana men festen fortsätter och likaså en kväll fylld av kickar och det goda samtalet.


på t-banan hem sedan hade jag halvsomnat med fötterna på sätet framför, jag kan vara för gammal för sådant, men det var sent och jag lätt berusad. då vaknar jag av en spark på benen. men vad i helvetet tänkte jag och kollade upp. en femtioårig mullatgubbe, en rättshaverist med något att bevis för någon tänkte jag.


fitte - vad fan håller du på med?


mg - vill du röka?


sträcker fram en cigg i ansiktet på mig. då insåg jag att det inte var fötterna på sättet han ville rätta mig för.


fitte - nej, det är lugnt!


mg - vill du röka? vill du röka?



fitte - nej, sa jag.


då kör han upp ciggen i marjus ansikte. jag vet ju att hon skulle vilja röka på tuben men..


mg - vill du röka? vill du röka?


jag knuffar bort han och marju är orolig att jag skall snappa. men han ger sig inte.


mg - vill du röka? vill du röka?


jag börjar fundera på att jag har nya alldelens för tighta jeans för att kunna sparka dryggubben om det skulle krävas.


marju - nu går vi.


så vi böt säten. det tog en minut så var kupen tom. alla gick av vid den hållplatsen. och gubben börjar traska mot oss igen, men sätter sig ett par rader bort.


mg - vill du röka? vill du röka? ...


vid nästa hållplats böt vi vagn helt. där satt några av de andra som var med från början. två hållplatser senare skall vi av. går förbi där gubben sitter. han vinkar maniskt. jag vinkar tillbaka.


hur sjuk var denna människan? var han medveten om vad han gjorde? gjorde han det för att få vara själv i vagnen? eller bara för att jävlas?


halvsju kommer vi i säng. tittar på ett halvt avsnitt av julkalenderna innan vi sover (avsnitten är 13 minuter långa).


vaknar till en vacker solnedgång. det blir frukost på sängen, hawaii med kebabrulle. farligt att bo mittemot en pizzeria.


SLUT!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0